Recenzia albumu: Born This Way /Lady Gaga/

Album je v predaji už dlhšie, takže stihol vychladnúť. Fanúšikovia popstar number one už majú jej nové piesne ako-tak napočúvané a melódie jednotlivých stôp sa im už dostali pod kožu.
PRVÉ DOJMY
Po tom čo som videla cover albumu, zmocnil sa ma pocit poriadnej gýčovosti. Gaga ako kentaur s telom motorky mi príde ako detinský nápad, ale…toto hodnotiť nejdem. Každý nech zhodnotí sám.

ZAČÍNAME
Po vložení CD do prehrávača sa rozonie ako prvá MARRY THE NIGHT. A že je to začiatok ako hrom! Má prvky discohdby 90-tych rokov a zhltne Vás okamžite s prvým tónom. Gaga spravila dobre, že označila túto pieseň ako ceremoniálnu. O kvalitách následnej BORN THIS WAY , snáď ani netreba bližšie písať. Treťou v poradí je GOVERNMENT HOOKER. Poviem Vám – keby som túto pecku počula v nejakom discoclube – okamžite sa dvíham a idem tancovať. Začína minioperetou s prechodom do discopopu. Je to ozajstná pilulka extázy. Proste Vás požuje a potom vypľuje. Skutočne geniálny song! JUDAS je ďalší singel. Vyšiel tesne pred Veľkou nocou – a to úmyselne pre svoj cirkevný podtón. Je temnou skladbou, ktorá kvalitatívne nezaostáva ani za pilotným singlom. Dokonca ho v niektorých momentoch výrazne prekonáva. Kto má rád exotické rytmy určite neopomenie skladbou AMERICANO. Myslím, že toto je čierny kôň celého albumu. Skrýva v sebe hitový potenciál. Jeho jedinou slabinou je, že je nahratý práve v štýle latino, ktorý nemá vo svete takú fanúšikovskú základňu ako napríklad glamrock. Po šiestich skladbách dala Gaga mojim ušiam celkom slušný výprask, až sa bojím, že nastolený trend povolí a postupne jej bude dochádzať dych. Hneď na to sa o tomto tvrdení presviedčam aj v reále. Piesne HAIR a BLACK JESUS/AMEN FASHION trochu zaostávajú a najmädruhej menovanej sa zjavne pletú nohy. Je achilovou pätou celého albumu. Čo-to po nemecky môžeme začuť v revolučnej SCHEISSE. Ona nemá zlatú strednú cestu. Buď si ju zamilujete alebo znenávidíte a zakopete pod čiernu zem s tým, že si ju už nepustíte. Zato BAD KIDS si musí zamilovať každý, kto má rád syntetickú hudbu 80-tych rokov. Tento song má skutočne drive a šlape naplno po celú stopáž. Vytknúť by sa jej dala len absencia výraznejšej gradácie medzi strofami a taktiež mi chýba akési záverečné rozbalenie. Milovníci balád si prídu na svoje v BLOODY MARY. Keď som pri nej zavrela oči, predstavila som si upírske legendy, transylváskeho Draculu ako sa prechádza po svojom kaštieli s krvou na perách. FASHION OF HIS LOVE je vec bez výraznejších chýb. Pre niekoho môže byť problémom jej rozpoltenosť a zapamätateľnosť. Čosi podobné sa týka aj HIGHWAY UNICORN – tu pokrivkávajú prechody medzi jednotlivými registrami. No skutočnosť, že ide o jedinečné piesne je nevyvrátiteľná a právom majú na albume svoje miesto. HEAVY METAL LOVER má drsnejší podmaz s jednoduchými verziami. Taktiež u nej musím spomenúť jej zviazanosť na pevné uzly s rokmi nedavno minulými – teda koniec 20-teho storočia, čo badať najviac v refréne. Celkom sa teším na živé vystupovanie speváčky a konkrétne na song ELECTRIC CHAPEL. Gitary dostanú poriadne zabrať. Ako prehrávam jednotlivé skladby, nadobúdam dojem, že postupne sa tracklist pritvrdzuje. Čo ma ešte čaká?

MERCURYOVSKÉ PRVKY
Po tom čo som zatiaľ počula mám z albumu v podstate výborné dojmy. A až teraz zisťujem, ako som sa mýlila, keď som si myslela, že tomu celému dojde dych. Pretože až záver je skutočným klenotom. Všetko to začína piesňou THE QUEEN. Ktorá je odkazom na britskú legendárnu skupinu Queen. Mňa ako skalného fanúšika kráľovnej britského rocku totoveľmi potešilo. V podstate Gaga vzdáva hold a zdôrazňuje, že aj v jej vnútri bije srdce pre ich hudbu a nechala sa ňou inšpirovať. V žiadnom prípade nemôžeme hovoriť o plagiatorstve. Na YOU AND I si Gaga pozvala gitaristu Briana Maya s tým, nech si zahrá, čo on uzná za vhodné. Spolupráca s Queeňákom Mayom sa podarila na výbornú. Je to ľahké country s melódiou We will rock you v pozadí a Brianovým typickým sólom, ktoré mohlo byť aj dlhšie. Mimochodom aj Queen nahrali v minulosti pieseň s názvom You and I. Hoci ide o odlišné pesničky, nebude to len tak náhodou. Tieto dve skladby zanechali vo mne dobrý dojem, a keď už chcem vysloviť meno najkrajšej piesne albumu tak to príde…THE EDGE OF GLORY. Záverečnú pieseň si dovolím označíť ako najlepšiu na celom albume. Má všeto čo má potencionálny hit mať. Jej live verzia bude tiež veľmi zaujímavá, pretože ide o zložitejšiu pieseň, hlavne zo speváckej perspektívy.

AKO CELOK
Born This Way je album plný tanečnej hudby. Hlavnými myšlienkami sú láska ako taká, láska k sebe, temnota, katolícka cirkev a sex. Je žánrovo neidentifikovateľný pre svoju rôznotvárnosť a pestrosť. Ale taká je aj samotná Lady Gaga. Ona sama ako speváčka podáva niektorých partoch až heroické výkony. Znie hlboko, čisto, vždy silno a tajomne. Kým v skutočnosti musíte dávať pozor aby ste jej pierkom neublížili, tu ukazuje svoju druhú tvár – je panovačná, drzá, sebavedomá a dostatočne patetická. Je autorsky podpísaná pod každou skladbou, čo jej mimoriadne prospieva a zvyšuje umeleckú hodnotu celej platne. Na albume je ešte 5 bonus trackov, všetko remixy skladieb, ktoré na albume už sú. Tomuto sa potešia hlavne DJ-i, ktorým by tento album v diskografii nemal chýbať. Celkovo je album drsnejší než predošlé dva, ktoré Lady G vystrelili na vrchol. Tento ju má na vrchole udržať a to aj splní.

KLADY
– každá pieseň začína inak, je jedinečná a má svoju hlbokú dušu
– odkazy na Queen a Madonnu